بيمارستان آموزشي فاطمه الزهرا (س) ساري
۱۳۹۸ سه شنبه ۲۸ خرداد
br ENGLISH
تاریخ: 1397/10/17 تعداد بازدید: 11
آنچه در مورد فشارخون بايد بدانيم
فشار خون به چه معني مي باشد؟

آنچه در مورد فشارخون بايد بدانيم

فشار خون به چه معني مي باشد؟

دكتر ابوالقاسم فلاح متخصص بيماريهاي داخلي با بيان اين مطلب كه اول بايد معني فشار خون را بدانيم گفت : فشار خون نيرويي است كه خون بر ديواره رگ هايي كه د آن جريان دارد وارد مي كند و به صورت دو عدد بيان ميشود.هردو عدد مهم هستند . عدد اول ( عدد بزرگتر) فشار سيستوليك ناميده مي شود و وقتي است كه قلب شما با انقباض خود ، خون را به درون رگ ها ميراند.عدد دوم فشار دياستوليك نام دارد (عدد كوچكتر) و در حقيقت فشار خون شما بين دو انقباض قلب است.

 

فشار دياستوليك

فشار سيستوليك

درجه بندي فشار خون

كمتر از 80

كمتر از 120

فشار خون طبيعي

89-80

139-120

مرحله پيش فشار خون

90 يا بالاتر

140 يا بالاتر

فشار خون بالا

 

علائم فشار خون بالا چيست؟

رييس مركز قلب مازندران با اشاره به اينكه فشار خون بالا به طور معمول هيچ گونه علامتي ندارد افزود : تنها راه اطمينان از اطلاع به فشار خون بالا اندازه گيري فشار خون ميباشد .فردي كه به فشار خون بسيار بالا و درمان نشده مبتلا باشد ممكن است دچار سردرد ، سرگيجه، خونريزي از بيني يا تپش قلب شود.

 

 

چه موقع به اورژانس بيمارستان مراجعه كنيم ؟

وي تاكيد كرد : در صورت بروز سردردهاي شديد هراه با حالت تهوع و استفراغ ، ضعف و بيحالي ناگهاني و شديد ، غش ، بيهوشي ، درد قفسه سينه همراه با غرق سرد و حالت تهوع و استفراغ ، فشار هاي بالا و پايين همراه با علائم باليني فوق و همچنين فلج قسمتي از صورت يا ورم كه ممكن است به دنبال فشار خون بالا باشد ضروري است توسط همراهان خودمان به اورژانس بيمارستان مراجعه كنيم .

وي با اشاره به اينكه چگونه با مراقبت از خود از افزايش فشار خون پيشگيري كنيم گفت : مصرف غذاهاي شور ( گوشت نمك سود شده ،كنسروي، همبرگري، سوسيس ، كالباس، سبزي هاي كنسرو شده ،چيپس و پفك ، خيار شور ، ماهي هاي دودي، ترشي ، آجيل شور و ...)كاهش يابد.

دكتر فلاح افزود:  باتوجه به نقش پتاسيم در پيشگيري و درمان پرفشاري خون در برنامه غذايي روزانه از ميوه ها ، سبزي ها ، حبوبات و غلات استفاده شود  زردآلو، گوجه فرنگي ، هندوانه ، موز ، سيب زميني منبع خوبي از پتاسيم هستند .

 

  Description: C:\Users\dyaliz\Desktop\New folder\images[8].jpg

 رييس مركز قلب مازندران تصريح كرد : به دليل نقش ويتامين C در كاهش فشار خون مصرف سبزي ها و ميوه ها در غذاي اصلي و ميان وعده ها توصيه ميشود. دريافت مقادير مناسبي منيزيم ( به عنوان گشاد كننده عروق) از طريق منابع غذايي مانند انواع سبزي با رنگ تيره ، مغزها ، حبوبات ، نان و غلات سبوس دار توصيه ميشود.

*اين متخصص بيماريهاي داخلي افزود : يك رژيم غذايي با چربي محدود براي پيشگيري و كنترل پرفشاري خون مناسب است و روغن هايي با منبع حيواني مانند پيه و كره بايد كمتر مصرف شوند و بجاي آنها روغن هاي گياهي مانند ذرت و آفتابگردان استفاده شود.

وي اضافه كرد :  محدود كردن سديم همراه با كاهش وزن در كنترل فشار خون بسيار موثر است . بنابراين استفاده از نمك براي پخت غذا و همچنين براي سفره غذا بايد محدود شود. پياده روي در كاهش فشار خون و همچنين پيشگيري از ابتلا به آن بسيار موثر است.

دكتر فلاح تاكيد كرد: مصرف برخي از سبزي هاي حاوي مقادير زيادي سديم است مانند اسفناج ، كرفس ، شلغم ، ريواس به ويژه در افراد مبتلا به فشار خون بالا كاهش يابد و بجاي نمك از چاشني هايي مانند سبزي هاي معطر يا سير ، ليموترش تازه و آب نارنج براي بهبود طعم غذا و كاهش مصرف نمك استفاده شود.

 

آنچه در مورد فشارخون بايد بدانيم
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
Powered by DorsaPortal